Jira

Jira – co to za narzędzie i do czego służy

W Internecie można znaleźć wiele definicji narzędzia jakim jest Jira. Jest to spowodowane tym, że pierwotnie Jira była wykorzystywana do pracy przez zespoły programistyczne i testerskie.  Z czasem jednak jej twórcy zaczęli rozszerzać jej funkcjonalności również poza obszary związane z IT.
Zgodnie z wikipedią „Jira to zamknięte oprogramowanie firmy Atlassian służące do śledzenia błędów oraz zarządzania projektami.”[i] W serwisach Q&A takich jak np. Quora użytkownicy tego rozwiązania dzielą się z innymi swoimi doświadczeniami w pracy z tym narzędziem jak również zamieszczają swoje definicje czym jest Jira np.:

Jira jest to oprogramowanie do śledzenia i raportowania problemów;

 JIRA to elastyczne oprogramowanie do zarządzania projektami, które umożliwia Twojej grupie łatwą komunikację za pośrednictwem podstawowych kanałów;

JIRA is a bug tracker and task manager that you can leverage Agile Scrum and Kanban workflow management practices to build software;

JIRA is one the best product management tool…[i].

Zatem łatwo stwierdzić, że produkt ten służy do śledzenia błędów, zarządzania projektami/produktami oraz można go wykorzystać do planowania, zarządzania, raportowania i pracy z wykorzystaniem metodyk zwinnych.

Atlassian opisuje Jira jako rodzinę produktów opracowanych po to aby pomóc wszelkiego rodzaju zespołom, nie tylko informatycznym, zarządzać ich pracą.

Chcesz, żeby Twój zespół sprawnie korzystał z Jira?

Rodzaje Jira

Chcąc rozpocząć pracę z systemem Jira pierwsze na co się napotkamy wchodząc na stronę Atlassiana to różne rodzaje produktów tj: Jira Core, Software oraz Service Desk. To rozróżnienie może wywoływać pewne zakłopotanie i wątpliwość, który produkt będzie dla nas najbardziej odpowiedni.

Jira Core jest to bazowy produkt z podstawowymi funkcjonalnościami. Software oraz Service Desk są wyposażone w dodatkowe funkcję, dedykowane odpowiednio dla programistów i zespołów deweloperskich.

Porównanie Jira z różnych perspektyw

Jeżeli mielibyśmy porównać te produkty ze sobą, w zestawieniu prezentują się następująco[i]:

Od strony użytkowników:
Jira Software
Jira Service Desk
Jira Core

•       Twórcy oprogramowania

•       Menedżerowie projektów

•       SCRUM Masterzy

•       Kierownicy produktów

•       Produkt ownerzy

•       Klienci (suport)

•       Agenci działów obsługi

•       Menedżerowie IT

•       Pracownicy działów pomocy technicznej

•       Menedżerowie działów pomocy technicznej

•       Użytkownicy biznesowi

•       Zespoły prawne

•       Działy HR/księgowe

•       Zespoły Marketingowe

[i]

Przypadki użycia
Jira Software
Jira Service Desk
Jira Core

•       Śledzenie błędów

•       Zarządzanie projektami

•       Zarządzanie produktem

•       Zarządzanie procesami

•       Zarządzanie zadaniami

•       Tworzenie oprogramowania

•       Tworzenie oprogramowania z wykorzystaniem metodyk Agile

•       Helpdesk

•       Zarządzanie wsparciem IT

•       Obsługa klienta

•       Zarządzanie usługami dla firm

•       Obsługa zgłoszeń

•       Zarządzanie wnioskami o usługę

•       Zarządzanie incydentami

•       Zarządzanie problemami

•       Zarządzanie zmianami

•       Projekty zespołów nietechnicznych

•       Zatwierdzanie przepływu pracy

•       Zarządzanie zadaniami

•       Raportowanie

Jira w chmurze i na serwerze

Dodatkowo Jira może działać w chmurze (wersja Cloud) na serwerze (Server) oraz w wersji Data Center co można traktować jak wersję serwerową.

Czym się różni Jira w wersji lokalnej od chmury? Wersja Server jest instalowana na własnych serwerach, to twój dział IT staje się odpowiedzialny za jej administrowanie tj. aktualizacje systemu, backup-y itp. W wersji Cloud to Atlassian przejmuje odpowiedzialność za kwestie systemowe. Jedynym minusem wersji Cloud jest ilość dostępnych rozszerzeń funkcjonalności. Dzięki dodatkom i rozszerzeniom Jira stanowi potężne, zautomatyzowane narzędzie do zarządzania pracą. Kolejną różnicą jest interface użytkownika, nie znacznie obie wersje się różnią od siebie ale nie ma to wpływu na funkcjonowanie samych produktów.

Najważniejsze różnice między wersją Cloud a Server to:

  • Ilość użytkowników, w chmurze jest limit 5000 użytkowników,
  • W chmurze korzystasz z domeny atlassian.net,
  • Możliwość tworzenia różnych priorytetów dla wersji Server,
  • Narzędzie Next-Gen występujące w Cloud, które pozwala na szybsze konfigurowanie projektów.

Różnic można doszukiwać się więcej, ale tak naprawdę wybór wersji zależny jest od tego, jakie oczekiwania ma użytkownik tego produktu i w jaki sposób zamierza administrować swoimi projektami i zadaniami.

Możliwości własnej konfiguracji Jira

      Największą zaletą tego narzędzia jest jego konfigurowalność. Możliwości tworzenia własnych przepływów pracy, różnych dla poszczególnych zadań i zespołów nawet w jednym projekcie. Dzięki takim rozwiązaniom praca staje się bardziej zwinna i dopasowana do każdego użytkownika. Jira to najlepsze narzędzie do pracy zespołowej. Zamiast wymiany setek maili, wiadomości na różnych kanałach, cała komunikacja może odbywać się w systemie Jira, cały proces tworzenia nowego produktu, historie zmian, podział obowiązków.

Podsumowując, rozwiązanie Jira jest niezwykle elastyczne i może być dostosowane idealnie do potrzeb Twoich i Twojego zespołu. Umiejętne wykorzystanie tego narzędzia pozwoli Ci usprawnić procesy firmowe oraz sposób pracy, jak również zarządzania zadaniami i procesami w firmie[i].

 

autorka: Aleksandra Strojna

 

źródła:

www.atlassian.com/pl/software/jira/guides/use-cases/who-uses-jira,

www.gojira.pl/2019/11/12/co-to-wlasciwie-jest-ta-jira/

www.quora.com/What-is-JIRA-What-is-it-used-for

pl.wikipedia.org/wiki/JIRA

www.atlassian.com/pl/software/jira

Dodaj komentarz

11 + jedenaście =