Kompetencje menedżerskie – czym są i jak je rozwijać?

  • Post category:Blog
  • Post comments:1 Komentarz

Do każdego zawodu, roli czy stanowiska można stworzyć listę najbardziej dla niego charakterystycznych i pożądanych umiejętności, nazywanych kompetencjami. I tak, nauczyciel powinien przede wszystkim potrafić przekazywać swoją wiedzę, lekarz trafnie stawiać diagnozy, a aktor wiarygodnie grać swoją postać. A co z menedżerem? Jakie kompetencje powinien posiadać? 

Kompetencje menedżerskie

Czym one w ogóle są? To w zasadzie szereg umiejętności i zachowań, jakimi powinien charakteryzować się menedżer, aby efektywnie wykonywać swoją pracę, na którą w dużej mierze składa się zarządzanie zespołem. Są one pewnym zbiorem cech, które nierozerwalnie wiążą się z daną rolą, ale same w sobie mogą się zmieniać pod wpływem czasu, ewoluować i dostosowywać do aktualnych potrzeb. Muszą być elastyczne i gotowe na wyzwania przyszłości . Dokładnie tak jak… menedżer. 

Jeśli zadalibyśmy pytanie, kim jest dziś współczesny menedżer, to jakie uzyskalibyśmy odpowiedzi? Lider, coach, motywator, analityk, strateg, koordynator, nauczyciel, a może wizjoner? Każde z powyższych określeń w jakimś stopniu definiuje rolę menedżera w organizacji, co pokazuje jak złożone jest to stanowisko. I nie inaczej jest z kompetencjami.

One wciąż się zmieniają, dezaktualizują. Coś, co miało ogromne znaczenie dwadzieścia lat temu, może już nie mieć przełożenia na dzisiejsze realia. Tak samo dzisiaj wymagane kluczowe kompetencje mogą przestać się liczyć w przyszłości.

Wybraliśmy dziesięć kluczowych kompetencji menedżerskich, jakie są obecnie pożądane i prawdopodobnie nie stracą zbyt szybko na wartości (ich kolejność jest przypadkowa).

10 kluczowych kompetencji menedżerskich w 2023 roku:

  1. Zarządzanie zmianą i szybkie dostosowanie się do niej

Ciężar wdrożenia zmiany w dużej mierze spoczywa na barkach kadry menedżerskiej. Każda osoba na takim stanowisku powinna nie tylko szybko dopasowywać się do nowych sytuacji, ale także przewidywać zmiany oraz umieć je wdrożyć zarówno w swoją pracę jak i pracę zespołu. 

  1. Chęć ciągłego rozwoju i nauki

Zmiany technologiczne i społeczne powodują, że podnoszenie kompetencji nie tylko twardych, ale i miękkich, są koniecznością, aby umiejętnie zarządzać zespołem. Nie jest to możliwe bez ciągłego pogłębiania wiedzy z zakresu realiów rynkowych, nowych technologii, narzędzi usprawniających pracę czy marketingu. 

  1. Motywowanie pracowników

Aby pracownicy nie czuli chęci zmiany firmy i wykonywali swoje obowiązki z zaangażowaniem, potrzebują być motywowani zarówno słownie jak i… finansowo. Ważne, aby menedżer potrafił dopasować rodzaj i wielkość zachęty indywidualnie.

  1. Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej

Inteligencja emocjonalna ułatwia zarówno zdolność panowania nad własnymi emocjami jak i rozpoznawanie emocji u innych osób. To właśnie ona pomaga efektywnie zarządzać ludźmi i odpowiednio się z nimi komunikować. 

  1. Prowadzenie spotkań online i offline

Prowadzenie spotkań tak, aby osiągnąć założony cel (czy to podsumowanie kwartału czy zaplanowanie sprintu) jest sztuką, zwłaszcza w sferze online. Niezwykle ważne jest, aby menedżer potrafił przeprowadzić angażujące spotkanie, po którym pracownicy będą mieli poczucie, że miało ono sens. 

  1. Rekrutacja nowych pracowników

Ostateczna decyzja o zatrudnieniu nowego pracownika zwykle należy do menedżera. To duża odpowiedzialność, która może zaważyć o przyszłości wyników całego zespołu.

  1. Podejmowanie decyzji

Codziennością menedżera jest podejmowanie różnorodnych decyzji. Nie sprawdzi się na takim stanowisku osoba, która ma z tym problem, jest niezdecydowana, chwiejna i niepewna. 

  1. Skuteczna, wielopoziomowa komunikacja

Powinna to być podstawowa umiejętność każdego menedżera. Osoba na tym stanowisku musi na co dzień komunikować się z mnóstwem osób, począwszy od swojego zespołu, poprzez innych menedżerów, a na swoich przełożonych skończywszy.  

  1. Delegowanie zadań

Umiejętność przekazywania pracownikom zadań do wykonania jest niezbędna w pracy na tym stanowisku. Brak tej umiejętności może być powodem nieefektywności zarówno menedżera jak i zespołu. 

  1. Udzielanie informacji zwrotnej 

Pierwszym etapem tego procesu jest sprawiedliwa ocena postępów dokonanych przez pracownika. Drugim jest sama komunikacja, która musi odbyć się w taki sposób, aby pracownik czuł się dumny ze swojego progresu i zmotywowany do dalszej pracy nawet, jeśli nie wszystko było tak, jak należy.

Jak rozwijać kompetencje menedżerskie?

Sposobów na rozwój kompetencji menedżerskich jest kilka, a wybór metody tak naprawdę zależy od tego, w jakiej sferze odczuwalne są braki. W niektórych firmach pracownicy uzupełniają ankiety oceniające swoich menedżerów, co może być wskazówką co do kierunku, nad którym należy popracować. Szczery i odpowiednio przekazany feedback może być niezwykle pomocny w zauważeniu stron, nad którymi należy popracować.

Jako menedżer możesz rozwijać swoje kompetencje dwojako:

  • poprzez szkolenia formalne (studia podyplomowe, kursy, szkolenia)
  • dzięki samokształceniu (materiały internetowe, książki, obserwacja autorytetów)

Jeśli chcesz być dobrym pracownikiem na tym stanowisku, przede wszystkim zadaj sobie pytanie o to, jakiego menedżera Ty chciałbyś/ałabyś mieć. Być może ta odpowiedź wprowadzi Cię na zupełnie inne tory w postrzeganiu pracy jaką wykonujesz. 

Ten post ma jeden komentarz

  1. Marzena

    Wartościowy wpis! Uważam, że menedżer odrywa znaczącą rolę w organizacji. Kompetencje, które zostały wymienione w artykule to podstawowy narzędnik każdego menedżera, więc ważne jest, aby je rozwijać.

Dodaj komentarz

17 + 5 =