Design Thinking – efektywny proces projektowania rozwiązań dla klientów
Opis szkolenia
Design Thinking to sposób pracy oparty na myśleniu projektowym, którego celem jest rozwiązywanie skomplikowanych problemów czy radzenie sobie z pojawiającymi się wyzwaniami. Bazuje na kreatywnym i innowacyjnym podejściu do tematu, którego głównym założeniem jest skupienie się na potrzebach tzw. użytkowników końcowych. Design Thinking wykorzystuje wiele narzędzi kreatywnego myślenia, analizy i diagnozy klientów czy tworzenia prototypów i prowadzenia testów. Z powodzeniem może być wykorzystywany przez wszystkie typy organizacji, które chcą wspierać kulturę innowacji i koncentrować się w swojej pracy na szukaniu rozwiązań.
Szkolenie obejmuje podstawowe zagadnienia z procesu Design Thinking wraz z kilkunastoma narzędziami wykorzystywanymi w ramach tego procesu.
Osią całego szkolenia będzie autorska gra symulacyjna „Grand Hotel”, która oparta jest na procesie Design Thinking. Gracze wcielą się w rolę projektantów innowacyjnego hotelu w całości opartego na potrzebach przyszłych klientów. Narracja gry będzie połączeniem fabuł między innymi z takich filmów, jak Grand Budapest Hotel i Ocean’s Thirteen. Gra ma charakter zespołowy (każdy zespół będzie posiadał kilku członków). Jest to też gra kooperacyjna, a nie rywalizacyjna. Zatem zadaniem graczy będzie współpraca dla wspólnego celu. Dzięki temu w bezpiecznych warunkach szkoleniowych uczestnicy będą mogli od razu przećwiczyć nowo poznane techniki i narzędzia Design Thinking.
Wybrane metody pracy podczas szkolenia to:
- Autorska gra szkoleniowa „Grand Hotel”
- Praca grupowa
- Case study
- Dyskusja moderowana
- Ćwiczenia indywidualne
- Burza mózgów
- Facylitacja
Cel szkolenia
- Pozyskanie przez uczestników wiedzy w zakresie głównych założeń procesu Design Thinking.
- Poznanie i przećwiczenie narzędzi wspierających projektowanie efektywnych rozwiązań dla klientów.
- Rozwój sposobów myślenia projektantów, który skupia się na innowacyjności i użyteczności rozwiązań dla klientów i użytkowników końcowych.
Grupa docelowa
- Liderzy zespołów projektowych
- Specjaliści odpowiedzialni za rozwój usług i produktów
- Osoby pracujące w działach obsługi klienta, B&R czy jakości
- Zewnętrzni trenerzy i konsultanci wspierający organizacje w rozwoju usług i produktów
- Wszyscy zainteresowani kulturą innowacji
Korzyści ze szkolenia
- Poznanie pięciu etapów procesu Design Thinking.
- Poznanie i w praktyczny sposób przećwiczenie kilkunastu narzędzi Design Thinking, z których uczestnicy będą mogli skorzystać od razu po szkoleniu.
- Zrozumienie znaczenia empatyzacji w procesie tworzenia usług i produktów dla klientów.
- Podniesienie swoich kompetencji z zakresu badania potrzeb i oczekiwań klientów w tym prowadzenia wywiadów.
- Zdobycie wiedzy na temat sposobów generowania pomysłów i ich selekcji oraz technik pracy kreatywnej pomocnej w codziennej pracy projektowej.
Agenda szkolenia
MODUŁ 1 – DESIGN THINKING
- Podstawowe informacje o procesie Design Thinking
- Obszary zastosowań – wybrane case studies
- Wady i zalety wykorzystania
MODUŁ 2 – FAZA I – EMPATYZACJA
1. Poznanianie użytkownika końcowego
- Cele fazy Empatyzacji
- Narzędzia Empatyzacji:
- Karta wywiadu
- Mapa empatii
- Persona
- Ścieżka doświadczeń Klienta
- Mapa interesariuszy
2. Gra szkoleniowa „Grand Hotel” – Empatyzacja
Praktykowanie nowo poznanej wiedzy i narzędzi z fazy Empatyzacji w ramach przygotowanego scenariusza gry szkoleniowej. Zadaniem uczestników/graczy będzie poznanie potrzeb klientów.
3. Omówienie pierwszej części gry według modelu DATA
MODUŁ 3 – FAZA II – DEFINIOWANIE PROBLEMU
1. Wyzwanie projektowe
- Cele fazy Definiowanie problemu
- Narzędzie do definiowania problemu:
- Wyzwanie projektowe
2. Gra szkoleniowa „Grand Hotel” – Definiowanie problemu
Celem graczy będzie zaprojektowania wyzwania projektowego na podstawie przeprowadzonych we wcześniejszej fazie badań i analiz klientów.
3. Omówienie drugiej części gry według modelu DATA
MODUŁ 4 – FAZA III – GENEROWANIE POMYSŁÓW
1. Ideacja
- Cele fazy Generowania pomysłów
- Narzędzia Generowania pomysłów:
- Techniki pracy kreatywnej
- Techniki selekcji pomysłów
- Story board
- Metoda Kurta Vonneguta
2. Gra szkoleniowa „Grand Hotel” – Generowanie pomysłów
W tej części gry zadaniem graczy będzie wygenerowanie, jak największej liczby pomysłów rozwiązania problemów klientów, a następnie dokonanie selekcji tych najlepszych.
3. Omówienie trzeciej części gry według modelu DATA
MODUŁ 5 – FAZA IV – PROTOTYPOWANIE
1. Budowanie prototypu
- Cele fazy Prototypowania
- Narzędzie pomocne podczas prototypowania:
- Karta prototypu
2. Gra szkoleniowa „Grand Hotel” – Prototypowanie
Gracze będą budować prototyp rozwiązania dla klientów zgodnie z ideą Design Thinking. Wykorzystają w tym celu dostarczone przez trenera materiały.
3. Omówienie czwartej części gry według modelu DATA
MODUŁ 6 – FAZA V – TESTOWANIE
1. Testy prototypów
- Cele fazy Testowania
- Narzędzie pomocne podczas testowania:
- Scenariusz testów
2. Gra szkoleniowa „Grand Hotel” – Testowanie
Gracze w ostatniej już fazie gry (jak i procesu Design Thinking) przeprowadzą wraz z użytkownikami końcowymi testy przygotowanych prototypów
3. Omówienie ostatniej części gry według modelu DATA
Wersje językowe
- Szkolenie: język polski lub angielski
- Materiały edukacyjne: język polski lub angielski
Czas trwania szkolenia
- 2 dni szkoleniowe
- Standardowe godziny szkolenia 9.00 – 16.00
Design Thinking
Wycena indywidualna
W cenie szkolenia:
- 2 dni pracy z trenerem
- materiały edukacyjne
- konsultacje e-mailowe z trenerem
- przerwy kawowe - w szkoleniu stacjonarnym
- lunch - w szkoleniu stacjonarnym